Odważna i wrażliwa…

Kolejną inspirującą historią podzieliła się z nami osoba, która o mały włos nie pogodziła się z głosem mówiącym, że jej niskie poczucie własnej wartości jest czymś, czego zmienić się już nie da. Mówi: „Prawie uwierzyłam, że urodziłam się z tym, jak z kolorem oczu, czy wzrostem i nie da się już tego zmienić.”

joanna-chmura

 Joanna jest osobą, która wybrała psychologię myśląc, że tam na studiach sobie wszystko poukłada. Razem z kolegami i koleżankami z branży żartują sobie, że to chyba motywacja większości studentów psychologii. Przyznaje jednak: „Studia nie pomogły, bo nie mogły – studia nie są od tego. Rozwinęły i poszerzyły moją wiedzę, ale uczucie bycia »do niczego« zostało. Co więcej, mam wrażenie, że nawet je spotęgowały, bo jako »psycholog« to przecież powinnam wszystko w sobie samej i też naokoło, mówiąc kolokwialnie  »ogarniać« i nie mieć ze sobą żadnych problemów. Więc nie dosyć, że czułam się niedobrze z samą sobą, to jeszcze miałam uczucie, że nie nadaję się na psychologa.”

Na szczęście tuż po studiach nasza bohaterka trafiła najpierw na terapię własną, potem na książki, kursy, warsztaty i ostatecznie na Brené Brown autorkę modelu The Daring Way™ – modelu pracy ze wstydem. Wstydem – czyli lękiem przed tym, co pomyślą o nas inni. I kiedy już na nią trafiła, to zrozumiała, że przed nią ogromna zmiana. Zmiana na wielu poziomach – zmiana pracy, zmiana wewnętrzna i zmiana tematyki pracy zawodowej, w której wreszcie poczuje się znajomo, poczuje się ekspertem.

Droga Joanny do tego miejsca, w którym jest dzisiaj była kręta i długa. Po skończeniu psychologii na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie najpierw zajmowała się rekrutacją w Polsce, Wielkiej Brytanii i Holandii, a potem przez jakiś czas employer brandingiem. W obydwu tych obszarach nie czuła, że to miejsce, które jest dla niej i które syci jej zawodowe potrzeby. Wyjaśnia: „Po powrocie do Polski zaczęłam szukać swojego miejsca i rozpoczęłam pracę w firmie szkoleniowej. Najpierw jako asystent trenera, potem jako trener, aż moja intuicja pokierowała mną w stronę coachingu. Od 8 lat działam już głównie w obszarze rozwoju osobistego poprzez warsztaty, szkolenia oraz coaching indywidualny.”

joanna-3

Przyznaje, że największy wpływ na jej karierę zawodową wywarła książka „Dary niedoskonałości” autorstwa wspomnianej wcześniej Brené Brown. Bo choć dla świata zewnętrznego Joanna odnosiła na polu zawodowym liczne sukcesy – zagraniczne projekty, wyjazdy, szkolenia, to dla siebie samej czuła się coraz bardziej jako oszust, który tylko udaje, że jest w czymś dobry. Przypomina sobie: „I wtedy dostałam w podarunku na imieniny wspomnianą, pierwszą książkę Brené. Potem przychodziły do mnie w prezentach kolejne jej książki, następnie ktoś podesłał mi linki do jej wystąpień na konferencji TED. I tak od zdarzenia do zdarzenia przychodziła do mnie ona i ta tematyka, aż w końcu sygnał, że coś jest na rzeczy. Ten sygnał był tak mocny, że nie mogłam dłużej tego ignorować, więc wgryzłam się w temat i przepadłam. W 2014 roku poleciałam do USA, żeby bezpośrednio od Brené Brown uczyć się pracy ze wstydem, odwagą i wrażliwością.”

To wszystko brzmi pięknie, ale podjęcie właściwej decyzji dla psycholog z wykształcenia wcale nie było takie łatwe. Po pierwsze musiała zdecydować, czy zrezygnować z bieżącej pracy i poświęcić się tematyce wstydu. Po drugie zainwestować w wyjazd na warsztaty do San Antonio w USA. Po trzecie pokonać przekonania ograniczające na swój temat w stylu: „czy sobie dam radę”, „czy ja się do tego nadaję”, „czy będę potrafiła przetransferować wiedzę, którą zdobyłam w USA na polskie realia” oraz przekonanie, że psycholog to zawód z kategorii „służby” i nie można na pracy psychologa zarobić i się utrzymać.

joanna-12

Bohaterka wciąż ma wrażenie, że nie pokonała tych trudności, tylko cały czas je pokonuje. Cały czas się z nimi mierzy. Zdaje sobie jednak sprawę, że najbardziej pomogły jej warsztaty The Daring Way™ i Rising Strong™, które żeby móc w ogóle prowadzić, musiała sama przejść. Zdaniem Joanny to niezwykłe doświadczenie. Bardzo mocne i dające dużego kopa, wiary, motywacji i odwagi. Podkreśla jednak, że nie jest łatwe i przyjemne. Wspomina: „To dzięki temu doświadczeniu, bycia uczestnikiem w tych warsztatach wiem, jaką mają moc. Wiem, ile ja zrobiłam od czasu, kiedy w 2014 sama je przeszłam. To one pozwalają mi spełnić i spełniać kolejne moje marzenia. Dały mi siłę i wiarę w samą siebie, a także dały konkretne narzędzia do radzenia sobie, kiedy spada mi motywacja, wiara w sens moich działań albo kiedy spotyka mnie krytyka z zewnątrz i ocena decyzji, które podejmuje.”

Zapytana przez nas o to, co pomogło osiągnąć jej zamierzone cele i co odróżnia ją od innych – odpowiada: „Nie wiem, czy to mnie odróżnia od innych, bo znam wiele osób, które też mają te cechy, ale myślę i czuję, że nie dałabym rady osiągnąć tego, co osiągnęłam i marzyć o kolejnych rzeczach, gdyby nie moja:
– wytrwałość
– nie poddawanie się, gdy nie wychodzi coś od razu
– poczucie humoru
– pracowitość
– zaangażowanie
– rozwój
duchowy
i kto wie, czy nie najważniejsze – fakt, że potrafię budować i pielęgnować przyjaźnie, a dzięki temu mam wokół siebie przyjaciół, którzy są dla mnie ogromnym wsparciem i oparciem.”

joanna-2

Dzięki tym doświadczeniom nasza bohaterka jest dla siebie samej łagodniejsza, a to pozwala jej na podejmowanie coraz większych wyzwań, bo nie boi się samej siebie. Ma też większą odwagę w rozumieniu i wyrażaniu na zewnątrz swoich potrzeb. Spełniła marzenia i przeprowadziła wywiady między innymi z Danutą Stenką, Agatą Kuleszą, Beatą Sadowską o wstydzie, odwadze i wrażliwości. I przekonała się, że jej działania mają sens, bo ma wyprzedane miejsca na swoje warsztaty z półrocznym wyprzedzeniem! Jej plany na najbliższy rok to kontynuowanie pracy, którą do tej pory zrobiła, tylko na większą skalę, o większym zasięgu.

Dla osób, które chciałyby pracować nad odwagą, wstydem i wrażliwością Joanna ma pewną propozycje, a mianowicie: „Zapraszam na moje warsztaty. A jeśli jeszcze nie na warsztaty, to zachęcam do jakiejkolwiek pracy nad tymi obszarami, choćby w postaci przeczytania książek. Niezaopiekowany wstyd, potrafi czynić wielkie spustoszenie w naszym życiu. Z nim nie ma żartów. Jeśli my się nim nie zajmiemy, to on zajmie się nami. I wtedy ani wrażliwość ani odwaga nie będą miały jak się rozwijać i wzrastać.”

joanna-6

Koniecznie zapoznajcie się ze stroną internetową tej niesamowitej kobiety http://www.joannachmura.pl/ i odwiedźcie jej profil na facebook https://www.facebook.com/JoannaChmuraTheArtOfPossibilities/about

A tutaj link do rozmów Joanny z m.in Danutą Stenką czy Agatą Kuleszą.
http://www.joannachmura.pl/pl/podkasty.html

Ta niezwykła historia, pokazuje nam, że jest się w stanie walczyć ze swoimi ograniczeniami. Trzeba tylko znaleźć odpowiednią dla siebie metodę. Ile z nas wielokrotnie rezygnowało z podjęcia jakiś działań, bo w głownie miało tysiące myśli w stylu: „to się nie uda”, „nie dam rady”, „tylko się ośmieszę.” Ile przez te myśli mogliśmy stracić możliwości i szanse na rozwój? Czy Was ta niezwykła, a przy tym ludzka opowieść również pobudza do refleksji nad swoim życiem?

11 thoughts on “Odważna i wrażliwa…

  1. Zdarzają mi się jeszcze takie sabotujące myśli, tylko dotychczas nie utożsamiałam ich ze wstydem, a brakiem pewności siebie lub być może zaniżoną samooceną. Ciekawe spojrzenie na problem, chętnie zajrzę w polecane linki się czegoś dowiem o szkoleniu. Miło spędziłam tu czas:)

    Lubię to

  2. Mnie zaskakuje jak radzą sobie niektóre osoby niepełnosprawne ze swoimi problemami, wstydem i lękiem. Niektóre z nich są wzorem do naśladowania, ich postawa zaskakuje! Nasze ograniczenia są tylko nasze – one siedzą najczęściej w naszej głowie, dlatego takie warsztaty mogą pomóc to sobie uświadomić.

    Lubię to

  3. Genialne.Każdy Polak powinien to przeczytać bo jesteśmy perfekcyjni w ukrywaniu wstydu i wmawianiu sobie, że jesteśmy kimś… kim nigdy nie będziemy. I dobrze, że nie będziemy.

    Lubię to

Skomentuj

